Petitie: Cogas klanten moeten keuze hebben

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Leestijd: 7 minuten

Afgelopen donderdag werd duidelijk, door middel van brieven, dat Ziggo de dienstverlening eenzijdig opzegt en dat Cogas direct van de gelegenheid gebruik maakt om haar nieuwe partner Caiway aan te prijzen. Direct startte verschillende mensen op Facebook een pagina waarin zij aangaven het niet eens te zijn met de mededeling die op de mat viel. Deze Facebook pagina heeft op dit moment ruim 9.400 likes. Likes zijn leuk en geven je een behoorlijke berichtenbereik. Je kan dus goed aangeven hoe je er over denkt en dit kan enorm veel mensen bereiken. Helaas kan je met deze likes niet een vuist maken tegen het dictatuur dat Cogas heet en de even zo medeplichtige Ziggo en Caiway. Daarom heb ik besloten om een petitie te starten op petities.nl.

Nadat ik mijn petitie was begonnen kwamen er mondjesmaat ondertekeningen binnen. Op dat moment had ik voor mezelf zoiets van “Als het er 3 á 4 duizend worden ben ik tevreden…”, maar het bleef maar aanhouden. Op dit moment zijn er ruim 5.500 handtekeningen binnengekomen en dit lijkt onverminderd door te gaan. Mensen in Twente zijn oprecht massaal woedend en gelukkig maken we dat kenbaar.

Waar gaat het eigenlijk over?

Ik zie veel mensen allerlei feiten boven water toveren over aandelen, corruptie en schandalen, maar daar hebben wij, als klanten van Ziggo, eigenlijk helemaal niets aan. Het toont dat de situatie vreemder gespeeld wordt dan menigeen denkt, maar meer ook niet. Dit soort zaken maakt iedereen alleen nog maar woedender en het lijkt erop dat we hierdoor massaal ons doel voorbij schieten. Deze feiten komen echt wel aan het licht en worden hopelijk, waar mogelijk, juridisch aangepakt.

Volgens mij gaat het erom dat er vóór ons een beslissing is genomen die we liever niet- of zelf hadden gemaakt. Daarbij komt dat deze beslissing is de meeste gevallen nadelig uitpakt en ons energie, tijd en geld zal gaan kosten. Cogas deelt “even” mede dat ZIJ hebben gekozen voor een nieuwe partner voor het kabel- en glasvezelnetwerk en Ziggo deelt ons “even” mede dat ZIJ besluiten onze abonnementen te beëindigen. Caiway komt vervolgens een dag later met een brief, dat ZIJ zich er op verheugen om  ons als nieuwe klant aan te nemen, als we dan wel meteen even een jaarcontract willen tekenen!?

Wat we kunnen/moeten doen!

We moeten met z’n allen collectief gaan klagen en dit moeten we op meerdere plekken doen, zowel bij de Cogas, Ziggo als ook de Caiway. Daarnaast kunnen we op nog veel meer plekken onze stem laten horen.

  • Bij Cogas kan je je klacht achterlaten via: http://www.cogas.nl/klachtenformulier/
    Het beste kan je hierin aangeven dat het niet eens bent met de wijzigingen die er zich voordoen en dat je het niet eens bent met de overname van de kabel door Caiway. Ook is het belangrijk om aan te geven dat het niet eens bent met de monopolie positie die er wordt gecreëerd op het glasvezelnetwerk. Belangrijker nog, dat je niet bent geïnformeerd over deze ontwikkelingen tijdens de aanleg van het glasvezelnetwerk, er zijn namelijk mensen die er voor hebben gekozen om geen glasvezel te nemen. Deze mensen kunnen dus geen gebruik meer maken van Video on Demand en Uitzendig gemist (tenzij ze alsnog besluiten glasvezel te nemen, met alle kosten van dien).
  • Bij Ziggo kan je je klacht achterlaten via: https://www.ziggo.nl/klantenservice/contactformulier
    Hierbij is het belangrijk dat je aangeeft het niet eens te zijn met de eenzijdige opzegging en dat je wilt dat je abonnement ongeschonden blijft en dat de dienstverlening onverminderd door blijft gaan. Je hebt immers netjes aan je verplichting voldaan (elke maand) en je eist dat ook Ziggo zich aan de gemaakte afspraken houdt (de overeenkomst). Verder vind ik het persoonlijk niet netjes dat mijn persoonsgegevens en afgenomen diensten worden gedeeld met derden, zonder mij hiervan op de hoogte te brengen. (Caiway is voor mij een derde, ik doe hier immer (nog) geen zaken mee).
  • Bij Caiway kan je je klacht achterlaten via: https://www.caiway.nl/site/nl/applicatie/contactformulier
    In mijn geval heb ik een klacht ingediend bij zowel Caiway als bij De Stichting Reclame Code. Ik heb mij ooit ingeschreven www.postfilter.nl en wens dus geen geadresseerde reclame te ontvangen van organisaties waar ik geen zaken mee doe. Blijkbaar heeft Caiway zich hier weinig van aangetrokken en mij toch reclame gestuurd (geadresseerd) en ook heeft De Stichting Reclame Code liggen slapen, aangezien zij de toezichthouders hierop zijn.

Mocht dit alles niet helpen kunnen we ons massaal wenden tot de Geschillencommissie via de onderstaande links:

Ziggo: http://www.degeschillencommissie.nl/klacht-indienen/aangesloten-ondernemers/search?q=ziggo&category=ondernemers&p=1

Cogas: http://www.degeschillencommissie.nl/klacht-indienen/aangesloten-ondernemers/search?q=cogas&category=ondernemers&p=1

Verder is het uiteraard belangrijk dat we onze stemmen laten horen op verschillende sociale platformen, maar ook in de lokale media. Uiteraard verwijs ik hierbij ook naar de petitie die ik zelf ben gestart op: http://keuzeopdekabel.petities.nl/.

We willen dat Ziggo op de kabel blijft, dan MOET Caiway eraf!?

Ik ben o.a. directeur van Source XS B.V. en wij weten ondertussen het één en ander over netwerken en bandbreedte e.d., aangezien Source XS B.V. een internetbedrijf is dat zich voornamelijk richt op MKB oplossingen zoals hosting. Door de kennis die ik in de jaren heb opgedaan weet ik dat er niet veel ruimte is op het kabelnetwerk (COAX) en dat providers die op dit moment leveren via de kabel problemen hebben met de bandbreedte en de toename van HD zenders.

Caiway berichtte eind 2013: http://www.totaaltv.nl/nieuws/13834/caiway-minder-hd-op-kabel-door-bandbreedtegebrek.html
Hier nog een mooi bericht over hoe kabel werkt en waarom er geen ruimte meer is op de kabel: http://nanochip.tweakblogs.net/blog/10333/de-waarheid-over-kabelaars-coax-kabels-en-meer!.html

Kortom, twee aanbieders op de kabel is een NO GO, dit kan qua ruimte op de kabel niet goed gaan. Er moet dus een keuze worden gemaakt tussen Caiway en Ziggo, naar mijn idee moet dat Ziggo blijven. Waarom iets veranderen wat A.: “Goed werkt” en B.: “Eigenlijk niet in het straatje past van de nieuwe aanbieder”. Daarbij komt dat de woedende reactie van de mensen uiteraard te voorspellen was, dit wist ik meteen toen ik de brieven zag.

Er kunnen/moeten meerdere aanbieders op het glasvezelnetwerk!

Bij de aanleg van de glasvezel verbinding bij mij thuis, ben ik niet geïnformeerd over de hervormingen op de verschillende netwerken en is mij ook niet verteld dat Caiway de enigste aanbieder zou zijn. Stel dat ik “NEE” had gezegd tegen de glasvezel kabel in mijn huis, had ik nu voor een heel ander dilemma gestaan, aangezien bepaalde diensten die Ziggo aanbiedt (gratis), bij Caiway alleen beschikbaar zijn als je glasvezel hebt. In het zelfde bericht, dat ik zojuist plaatste (http://www.totaaltv.nl/nieuws/13834/caiway-minder-hd-op-kabel-door-bandbreedtegebrek.html), geeft Caiway aan dat ze liever iedereen op glasvezel hebben i.p.v. de kabel. WAAROM nemen ze dan in vredesnaam het kabelnetwerk in Twente over?! Laat dat lekker aan Ziggo over!

Het glasvezel biedt in verhouding met de traditionele kabel bijna onbeperkte mogelijkheden en er kunnen dus ook meerdere aanbieder op de zelfde lijn worden aangeboden. Reggefiber (concurrent van netwerkbedrijf Caiway) heeft 15 verschillende aanbieders op het glasvezelnetwerk zitten, waaruit de consument een vrije keuze heeft. Het probleem met één aanbieder van een bepaalde dienst is dat er geen concurrentie mogelijk is. Cogas, Caiway maar ook Ziggo hebben in onze regio de vrij hand als het aankomt op het kabel- en/of glasvezelnetwerk.

Als ik op Google begin met typen van het woord “monopoliepositie” vult Google mij aan met “monopoliepositie caiway” als tweede in de lijst, dit roept bij mij vraagtekens op. Als ik vervolgens de resultaten bekijken zie ik bijna alleen maar klachten over de positie van Caiway in bepaalde gebieden van Nederland. Mijn vraag is, waarom het ACM (Autoriteit Consument & Markt) hier niet tegen optreedt:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mededinging/toezicht-op-de-mededingingswet

Voor de kabel kan ik me enigszins indenken dat er enkel één provider dit aanbiedt per regio, maar in het geval van glasvezel is dit heel anders. Glasvezel heeft juist voldoende capaciteit voor meerdere aanbieders en hogere snelheden.

Aankomend jaar komen er MOGELIJK meerdere aanbieders op het glasvezelnetwerk!

Ok, dat is allemaal leuk en aardig, maar als ik Caiway moet geloven, dan moet ik bij Caiway (volgens de kleine lettertjes) een jaarcontract met hen aangaan om gebruik te kunnen maken van de aanbieding. Dus het is heel leuk dat er meerdere aanbieders MOGELIJK bij komen, maar ik kan daar het komende jaar dan helemaal geen gebruik van maken, dan nog maar niet gesproken over de rompslomp om weer over te stappen. Uiteraard zullen de aanbieders die er extra bij komen geen prijs vechters zijn en kan Caiway haar positie onverminderd behouden in Twente.

Een mogelijk alternatief

Een alternatief op de kabel en glasvezel is ADSL of VDSL en dit wordt aangeboden via de bestaande telefoonlijn (koper). Beide smaakjes kunnen worden aangevraagd bij o.a. Telfort en KPN. Vergeet hierbij niet de kabel bij Cogas volledig op te zeggen. Je Ziggo pakket eindigt toch al automatisch, dus hier hoef je niets op te ondernemen. Gewoon even bellen met een van de bedrijven, ze weten namelijk wat er speelt betreft Cogas en zijn uiterst behulpzaam bij de overstap naar hun toe.

Prijsverhoudingen Caiway en Ziggo

Op Facebook kwam ik nog de volgende plaat tegen die iets meer inzicht geeft over de wijzigingen die ons worden medegedeeld:

10624698_831445980233145_5123087514022836661_n

Eén reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.